عصـــــــــــر مجـــــــــــــــازی

وبلاگــ اطلاع رسانی نشـریه و انجــمن آی تی و کامپیوتــر پیــام نور اوز

عصـــــــــــر مجـــــــــــــــازی

وبلاگــ اطلاع رسانی نشـریه و انجــمن آی تی و کامپیوتــر پیــام نور اوز

برنامه نویسی جاوا - قسمت سوم: نگاهی دقیق تر به شیئ گرایی در برنامه نویسی

در این قسمت قصد داریم نگاه دقیق تری به مفاهیم شئی گرایی که در زبان های برنامه نویسی متعددی مانند جاوا مورد استفاده قرار می گیرند داشته باشیم. در حقیقت شئی گرایی یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه عبارت است از یکسری پارادایم ها و ایده هایی که توسط زبان های برنامه نویسی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. زبان جاوا هم یکی از آن زبان ها است که بر پایه این تفکر شکل گرفته است.

پایه و اساس تفکر OOP یا همان Object-oriented programming این بود که نگاه برنامه نویسان به برنامه نویسی به نگاه ایشان به دنیای ملموس و واقعی نزدیک تر گردد. به طور مثال کامپیوتری که شما با استفاده از آن به خواندن این مطالب آموزشی مشغول هستید یک Object یا شئی می باشد. حال این Object که در اختیار شما است با کامپیوتری که زیر دست بنده می باشد بسیار متفاوت است. 


                                     


ادامه مطلب را از دست ندهید.

  ادامه مطلب ...

معرفی سایت

با سایت Wolfram Alpha آشنا هستید؟اگر هستید که خوش به حالتان اگر هم آشنا نیستید به نفعتونه که آشنا بشید!


شاید اگه همین الان به این سایت برید فکر کنید با چیزی شبیه یاهو یا گوگل آشنا شدید ولی ولفرام برای شما چیزی جستجو نمیکنه بلکه دقیقا به سوالهای شما جواب میده. شما تو این سایت میتونید هر نوع اطلاعاتی که نیاز دارید رو بدست بیارید و مطمئن باشید که این اطلاعات تا حد زیادی درست هستند.

 شاید جالب ترین سوالهایی که این سایت بتونه جواب بده، حل هر نوع مساله ریاضی باشه. از ساده ترین مسائل ممکن تا انواع انتگرال های معین و نا معین. و جالب تر اینه که ولفرام فقط به شما جواب نمیده، راه حل هم میده!

 همین الآن تو سرچ باکس ولفرام بنویسید Integrate و جلوی اون سخت ترین تابعی که به ذهنتون میرسه رو بنویسید. جالبه نه؟!با کلیک بر روی Show Steps میتونید مراحل حل رو هم ببینید. سوالهای دیگه ای هم دارین؟ چرا از ولفرام نمیپرسین؟میتونین جواب انواع اطلاعات اقتصادی، سیاسی، جغرافی و علوم شیمی، فیزیک ریاضی و … رو بدست بیارید. همین الآن امتحان کنید. اصلا شاید دلتون بخواد صورفلکی آسمون رو بشناسید یا بخواهید همه ی آمار تیم های فوتبال بارسلونا و رئال رو مقایسه کنید یا مقایسه نرخ تورم کشورها. Wolfram حتی میتونه تو حل کردن جدول و یا پیدا کردن و ساده سازی نسبت های فامیلی هم کمکتون کنه.آدرس سایت ولفرام اینجاست.http://www.wolframalpha.com/

آموزش برنامه نویسی جاوا: قسمت دوم - نخستین برنامه


در مقدمه آموزش زبان برنامه نویسی جاوا با تاریخچه این زبان برنامه نویسی، مزایا و قابلیت ها، موارد استفاده و در نهایت محیط برنامه نویسی آن آشنا شدیم. حال پس از نصب نرم افزار اکلیپس و نسخه ای از JRE و یا JDK از لینک هایی که در مقدمه ذکر شد نوبت به کدنویسی می رسد (نسخه JDK دربرگیرنده JRE نیز می باشد).

پیش از آغاز آموزش نیاز است با مفهوم واژه Compile در محیط برنامه نویسی آشنا شویم چرا که در طول آموزش ها از این واژه به کرات استفاده خواهد شد. معنوی لغوی واژه فوق الذکر در زبان فارسی جمع آوری کردن می باشد. به طور مثال کسی که برای تالیف یک کتاب از منابع مختلف استفاده می کند و از جاهای گوناگون مطالب کتابش را تهیه می کند در واقع Compile می کند. در محیط برنامه نویسی این واژه به زمانی اطلاق می شود که ما به عنوان برنامه نویس تعدادی Statement یا دستور نوشته ایم و می خواهیم آن ها را اجرا نماییم. به عبارت دیگر در حین Compile شدن، دستوراتی که ما به عنوان برنامه نویس نوشته ایم به دستورات قابل فهم برای کامپیوترکه همان صفر و یک می باشند تبدیل خواهند شد و در نهایت برنامه شما اجرا می گردد. حال از این پس زمانیکه در طول آموزش به واژه Compile برخورد کردیم منظور همان اجرای برنامه نوشته شده توسط اکلیپس می باشد.

ادامه مطلب را از دست ندهید. 


  ادامه مطلب ...

آموزش برنامه نویسی جاوا و اندروید - قسمت اول مقدمه

شاید اگر سال 2013 را سال برنامه نویسان بنامیم خیلی اغراق نکرده باشیم چرا که در این سال برنامه نویسی در رأس هرم برترین مشاغل سال و فرصت های شغلی قرار گرفته است. در حقیقت این مهم نیست که ما چه زبانی را برای برنامه نویسی انتخاب می کنیم بلکه نکته ای که می بایست مد نظر قرار داده شود این است که در این مسیر لذت بخش و درآمد زاد گام نهاده و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم را از یک سو و زندگی شخصی خود را از سوی دیگر متحول سازیم.

اینکه چرا زبان برنامه نویسی جاوا را مد نظر قرار داده ایم سوالی است که با این پاسخ روشن خواهد شد: "بدون اغراق زبان برنامه نویسی جاوا به منزله یکی از معروف ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا است چرا که از این زبان برنامه نویسی علاوه بر ساخت برنامه های کامپیوتری، در ساخت اپلیکیشن ها و بازی های پلتفورم اندروید نصب شده روی تلفن های همراه و تبلت ها و همچنین برنامه نویسی برای وب سایت های تعاملی مثل وب سایت بانک ها و موسسات بزرگ نیز استفاده می شود.


در حقیقیت یکی از علل میزان محبوبیت این زبان برنامه نویسی در میان میلیون ها برنامه نویس حرفه ای در سرتاسر جهان این است که این زبان برنامه نویسی غیرممکن ها را ممکن ساخته است. از دیگر مزایای این زبان برنامه نویسی می توان به مفید بودن، قدرتمند بودن و همچنین به کارگیری فن آوری های نوین همچون میزان امنیت بالا در طراحی این زبان برنامه نویسی اشاره کرد. هیچ جای شگفتی نیست که آشنایی با زبان برنامه نویسی پلتفورم محبوبی همچون اندروید که بیش از 70 درصد سهم بازار جهانی را در میان تلفن های همراه به خود اختصاص داده است می تواند امید بخش آینده مالی خوبی نیز برای برنامه نویسان این حوزه باشد".

زبان برنامه نویسی جاوا زبان ساده ای است مخصوصاً برای کسانیکه از پیشینه برنامه نویسی با C و C++ برخوردار باشند. در زبان جاوا شیئ گرایی مورد استفاده قرار می گیرد به این شکل که هر چیزی در زبان جاوا یک شئی است و همین مسئله برنامه نویسی در محیط جاوا را بسیار ساده می سازد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد جاوا مدیریت حافظه است که حافظه تخصیص داده شده را مدیریت کرده و به موقع آزاد می کند. جاوا این امکان را به ما می دهد تا در آن واحد چندین برنامه را به طور هم زمان اجرا کنیم. از دیگر مزایای این زبان برنامه نویسی می توان امنیت بالای برنامه هایی اشاره کرد که با جاوا نوشته می شوند چرا که جاوا با ایجاد یک Firewall مابین کامپیوتر شما و شبکه، از حمله ویروس ها به اطلاعات شخصی شما جلوگیری به عمل خواهد آمد. برنامه های نوشته شده توسط جاوا قابلیت حمل دارند و روی هر سیستمی که جاوا روی آن نصب باشد قابل اجرا هستند.

در واقع در این دست مقالات مرتبط با آموزش زبان برنامه نویسی جاوا حداکثر تلاش صورت گرفته است تا آموزش ها برای گروهی از مخاطبین تدوین شوند که تاکنون حتی یک خط کد هم در زندگی خود ننوشته اند. به عبارت دیگر این امید را به خوانندگان عزیز می توان داد که چنانچه یک رایانه شخصی، کمی زمان آزاد اما در عین حال انگیزه بسیار زیادی داشته باشند قادر گردند پس از خواندن کلیه مقالات آموزش زبان برنامه نویسی جاوا برای مدیریت زندگی شخصی خود، شرکت خود و یا دوستان و یا برای شرکتی که در آن کار می کنند برنامه ای مفید بنویسند.

شاید بارها و بارها به فکر این افتاده باشید که یک زبان برنامه نویسی را فرا بگیرید اما به دلیل اینکه شنیده اید که برنامه نویس شدن نیازمند برخورداری از یک ذهن تحلیلی، داشتن یک مدرک مرتبط از دانشگاه و داشتن جدید ترین رایانه شخصی چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری است از این فکر صرف نظر کرده اید. خبر خوشحال کننده برای آن دسته از علاقمندان که تاکنون چنین طرز فکری داشته اند این است که عدم برخورداری از هیچ کدام از موارد فوق الذکر مانع برنامه نویس شدن شما نخواهد شد.

نکته جالب توجه آن جا است که پس از فراگیری اصول برنامه نویسی شما از یک ذهن تحلیلگر برخوردار خواهید شد که نه تنها در حوزه برنامه نویسی شما سودمند خواهد بود، بلکه در زندگی روزمره شخصی شما نیز راه کارهای بیشماری را در ارتباط با مسائل مختلف پیش روی شما خواهد گذاشت. علاوه بر این مورد شما به یک سرمایه علمی دست خواهید یافت که هرگز با گذراندن واحد های آکادمیک دانشگاه به آن دست نخواهید یافت چرا که آنچه در این دوره فرا خواهید گرفت برنامه نویسی عملی و کاربردی است و تئوری تا جایی مورد استفاده قرار می گیرد که منجر به درک بهتر اصول برنامه نویسی جاوا گردد. و در نهایت سودی که از برنامه نویسی عاید شما می شود به طور حتم به گونه است که شما را قادر خواهد ساخت هر کامپیوتر و یا لپ تاپی که تاکنون آرزوی آن را داشته اید را به سهولت خریداری نمایید.

به دنیای یادگیری جاوا خوش آمدید. ادامه مطلب را از دست ندهید.


 

ادامه مطلب ...

کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات



گرایش ها

۱ - تجارت الکترونیکی
۲- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
۳- امنیت اطلاعات
۴- شبکه‌های کامپیوتری
۵ -مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

ضرایب دروس و مواد امتحانی :

در زیر دروس کنکور رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) را به همراه ضرایب آنها برای هر گرایش (با ترتیبی که مشخص شده شده) مشاهده می نمائید :

۱ - زبان تخصصی

۲ - دروس مشترک (شامل ساختمانهای گسسته، ساختمانهای داده ها، طراحی الگوریتم، مهندسی نرم‌افزار ، شبکه‌های کامپیوتری )

۳_ -اصول و مبانی مدیریت

۴ - اصول طراحی پایگاه‌ داده‌ها

۵ - هوش مصنوعی

۶ - سیستمهای عامل

۷ - معماری کامپیوتر .

ضرایب به ترتیب دروس عبارتند از :

۱ - تجارت الکترونیکی (۱، ۴، ۱، ۱، ۱، ۱و 0)

۲ -مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (۱، ۴، ۱، ۱، ۱، ۱ و۰ )

۳ – امنیت اطلاعات (۱،‌ ۴، ۰، ۱، ۱، ۱و ۱ )

۴ - شبکه‌های کامپیوتری (۱، ۴، ۰، ۱، ۱، ۱ و ۱ )

۵ - ضرایب همانند گرایش تجارت الکترونیکی


دروس دوره ارشد :

الف- دانش زیر بنائی (دروس اصلی پایه): ۶ واحد
ب- دانش عملیات تخصصی (دروس اصلی تخصصی): ۹ واحد
پ- دانش یک حوزه تخصصی (دروس اختیاری): ۹ واحد
ج- سمینار و روش تحقیق در فناوری اطلاعات: ۲ واحد
د- پروژه کارشناسی ارشد: ۶ واحد

آزمون سراسری برای این کد رشته در یک نوبت، انجام میشود. داوطلب باید در جلسه آزمون به سوالات دروس زبان، دروس مشترک وچهار درس دیگر پاسخ دهد. در آزمون سراسری فقط یک دفترچه به داوطلب داده میشود و داوطلب میتواند در 180 دقیقه به هر تعداد سوال و به هر ترتیب دلخواهی پاسخ دهد.




معرفی گرایشهای مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد به همراه معرفی بازار کار در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...